Unieke samenwerking tussen groothandels

Woonzorgcentrum De Bunterhoek in Nunspeet wordt in zijn geheel opnieuw gebouwd. De complete installatie in het pand wordt gerealiseerd door Unica Building Projects Noord Oost. Om de materialen hiervoor te leveren is er een unieke samenwerking tussen groothandels Rensa en Rexel ontstaan. We zijn op bezoek op de bouwplaats waar Bert Fix (Unica), Gert-Jan Bod (Rensa) en Ruud Stevens (Rexel) ons vertellen over dit nieuwbouwproject.

 

Nieuw thuis

Het verzorgingstehuis voldoet niet meer aan de huidige zorgeisen en daarom is het tijd voor een nieuw thuis voor de bewoners. Bert Fix is als montageleider van Unica verantwoordelijk voor de e-installatie en een collega van hem, Ron Sluiter, voor de w-installatie. Rensa (w-installatie) en Rexel (e-installatie) leveren als groothandels al vaker samen bij projecten en zo ook bij De Bunterhoek. “Bijzonder aan dit project is dat er twee leveranciers met één vrachtwagen op locatie komen”, aldus Bert Fix.

Bijzondere samenwerking

De Bunterhoek is een project met weinig ruimte op de bouwplaats waardoor er een bijzondere samenwerking tot stand is gekomen. Gert-Jan Bod vertelt: “Het is een project met weinig ruimte op de bouwplaats dus daar zit een uitdaging in. Unica heeft ons gevraagd om daarover mee te denken. Toen hebben we samen met Rexel gekeken hoe we het logistiek voor elkaar moeten krijgen en hoe onze samenwerking een bijdrage kan leveren.” Ruud Stevens sluit zich hierbij aan: “Je wordt hierdoor eerder in het proces betrokken, dat is interessant. We hebben afgesproken om één keer per week te leveren op maandag. Dat werkt efficiënter voor alle partijen. Ik kan wel zeggen dat de driehoek ‘Unica, Rensa, Rexel’ een succes is geworden. De lijnen zijn kort en alle partijen staan open voor elkaars ideeën. We leren ook echt van elkaar.”

Rust in de hele keten

De drie partijen hebben dus afgesproken dat er maar één keer per week een levering komt. In elke levering zitten dan reguliere materialen en producten van zowel Rexel als Rensa. Bert Fix vertelt: “In het begin was dat wennen, vooral voor de monteurs. Nu blijkt dat er minder faalkosten gemaakt worden en dat er minder loopbewegingen nodig zijn omdat de monteur maar eens per week materialen in ontvangst hoeft te nemen. Dat zorgt voor een hogere productiviteit.”  Gert-Jan Bod: “Wij zeggen altijd voordenken in plaats van nadenken. Monteurs kijken van tevoren wat zij die week gaan doen en of ze daar de benodigde spullen voor hebben. In de grote lijn zie je dat je daardoor veel meer rust op de bouw krijgt en dat je je project ook beter voorbereid hebt.” Dit geldt niet alleen op de bouwplaats zelf. Ruud Stevens vult aan: “Als wij van tevoren weten wat we over een paar weken moeten leveren, kunnen we een ochtend reserveren om de orders gereed te maken. Het brengt dus rust in de hele keten.”

Efficiënter voorbereiden

De bulkmaterialen voor De Bunterhoek worden gebundeld door Rensa en Rexel en komen op één kar per woning. Ruud Stevens legt uit: “Voor elke woning is er zo’n kar met de materialen voor de e- en w-installatie. Die kar wordt naar de verdieping gereden en dan weet de monteur precies wat hij nodig heeft in een appartement of woning. Het clusteren van materialen, daar moet de winst behaald worden.” Ook wordt een aantal spullen al in het magazijn in elkaar gezet. Gert-Jan Bod: “In de markt is er een tekort aan monteurs. Door het prefab aanleveren kun je slimmer en efficiënter voorbereiden en dat zorgt ervoor dat de productiviteit van een monteur op de bouwplaats omhoog gaat. Hierdoor heb je minder monteurs nodig of je kunt met hetzelfde aantal meer doen.” De zogenoemde kanbancontainer op de bouwplaats zorgt ervoor dat de monteurs nooit misgrijpen. Deze container staat vol met bakjes met reguliere materialen zoals schroeven en leidingen. Rensa en Rexel hebben beiden een app waarmee de monteurs op de bouwplaats kunnen bestellen. “Deze bestellingen lopen naast elkaar, maar worden dus wel in één vrachtwagen geleverd”, vertelt Bert Fix.

Logistieke voordelen

Logistiek gezien levert de samenwerking de meeste voordelen op. “Je hebt minder transportbewegingen, er gaat een groter volume in de vrachtwagen, de belading wordt beter zodat de kosten omlaag gaan en er wordt minder retour gestuurd”, vertelt Gert-Jan Bod. Bert Fix vult aan: “Dit is ook lean, want per week komt er één bestelling aan. In de planning staat al wanneer iets afgemonteerd moet worden en daar zijn de leveringen op aangepast.” Ruud Stevens: “In de werkvoorbereiding kost deze manier van werken iets meer tijd, maar uiteindelijk haal je dat er in de productie weer uit. De uren van monteurs zijn schaars en dan is het mooi dat je dit soort processen kunt optimaliseren. Zo kan de monteur doen waarvoor hij eigenlijk is aangenomen.”

Logistieke diensten

Lees meer over de logistieke diensten van Rexel.

Containerservice

Rexel levert volgens afspraak op een bepaald dagdeel een mataeriaalcontainer, compleet aangepast naar de wensen van de klant. Zo kan de container worden voorzien van verlichting en metalen stellingen die worden gevuld en voorzien van barcodes. Een project barcodeboek biedt vervolgens overzicht en bestelgemak.

Vendor Managed Inventory (VMI)

Producten met een zeer kleine orderwaarde maar die wel noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering belasten de balans en werkprocessen van een project. Om voorraadmanagement slim en kostenefficiënt te organiseren, biedt Rexel Vendor Managed Inventory (VMI). Minder logistieke handelingen, minder factuurkosten en minder orderkosten.

E-Business oplossingen

  • 24/7 bereikbaar
  • Webshop
  • ICM koppelingen
  • EDI-koppelingen
  • Open Catalogue Interface (OCI)
  • Rexel app

BIM PLug in

De BIM Plug In koppelt het brede elektrotechnische assortiment van Rexel aan Revit. Hiermee is het mogelijk om de Rexel artikelnummers, voorraadinformatie en brutoprijs in het BIM model te importeren. Hiermee kan er vanuit de tekening besteld worden, is alle relevante productinformatie makkelijk benaderbaar en kan de klant realtime zien wat de voorraadstatus is.

24-uursdienst

Met de 24-uursservice van Rexel kunt u ook buiten kantooruren een beroep doen op de logistieke services:

  • Op werkdagen na 17.00 uur en tot 08.00 uur.
  • Gedurende het gehele weekend de gehele dag.
  • Op feestdagen (de gehele dag). Servicenummer: 06 270 180 48

10/​​16 Vandaag geleverd

Met de 10/16 service van Rexel kunt u uw benodigde materialen, wanneer voor 10:00 uur besteld, voor 16:00 uur geleverd krijgen vanuit het centrale distributiecentrum.

Het nieuwe bouwen van Rexel

Neem contact met ons op

“Elk project is anders, maar door met de klant mee te denken en ons flexibel op te stellen, kunnen we logistiek maatwerk leveren”

Peter Lussenburg | Logistiek concept coördinator Rexel